|
5
/ 5 |
|
15-17.
ve 18.yüzyıllar: Bu dönemlerde, 16.yüzyıl sonunda hızlı bir
iç dinamikle tamamlanan harem yapılarının ek bölümleri kurumsal
zorunluluktan değil, çok harem halkının kalabalıklaşması ve yangınlar
nedeniyle oluşmuştur. Sonraki yapılaşmanın sembolik nedeni, bir
hükümdarlık sembolü olarak sultanların sarayda Hasoda yaptırma geleneğidir.
Bu dönemde oluştuğu bilinen bir yapı grubu da haremin hastane avlusu
civarıdır. Bu devirde ayrıca valide sultanların artan gücüyle orantılı
olarak dairenin üst katına odalar eklenmiştir.
18.yüzyılda batının yaşayış ve sanat üzerindeki etkisi doğaya ve
hafifliğe daha fazla yer veren Barok ve Rokoko dekorasyon uygulamaları-ilkin
III. Ahmed'in Hasodası'ndaki (Yemiş Odası) natürmort tasvirli panolarda
görülmektedir. Yüzyıl ortalarında ise sultanlar, zenginleşen ve
hafifleyen bir Rokoko romantizmini yaptırdıkları köşklere ve iç
dekorasyona yansıtmışlardır. Klasik dönemin cepheye çıkma yapan
Hazine Odası ve yanındaki Hasoda, I. Abdülhamid Döneminde aynı dekorasyonla
kaplanırken, I. Selim Kulesi kısmen yıkılarak yerine konak görünümündeki
ahşap Mabeyn ve İkballer Dairesi yapılmıştır. Tarihte Şimşirlik
Alanı olarak dramatik bir karaktere sahip olan bölge, 18.yüzyılda
hanedanın serbest yaşantısına açılmış ve şehzadelere çifte kasırlar
verilmiştir.
Harem yapılarında değişik sanatsal üsluplar göze çarpmaktadır. Osmanlı
siyasetini, kültür ve sanatını olduğu gibi gösteren Topkapı Sarayı
nadir bir müze örneğidir. Klasik hiyerarşi, güç ve anlamlı bir ihtişam
döneminin sembolü olan Topkapı Sarayı, Rokoko eklerle ömrünü tamamlarken,
yerini Tanzimat Dönemi Boğaziçi saraylarına bırakmıştır.
|
5
/ 5 |
|
|